Wednesday, December 22, 2010

data collection

Itu hari, gua pergi tolong member gua collect data untuk FYP beliau. Maka pergilah kami berempat ke bangunan pentadbiran untuk mencari staff staff yang baik hati serta budiman untuk menjadi responden kajian ini.

Babak Satu

“Cik,kami pelajar dari FPSK ingin buat kajian tahun akhir yang bertajuk Sindrom Terowong Karpus Di Kalangan Pekerja Komputer Pejabat Di UPM. Masalah Sindrom Terowong Karpus atau dalam english, Carpal Tunnel Syndrome ini selalu terjadi kepada staff yang bekerja menggunakan komputer. Masalah ini terjadi bilamana saraf yang melalui terowong karpus ini mengalami tekanan yang berpanjangan. Antara simptom simptomnya adalah kebas di hujung jari, hilang deria rasa di hujung jari, kekuatan genggaman akan menjadi lemah dan sakit di pergelangan tangan. Ada juga yang dilaporkan mengalami masalah gangguan tidur.”


“Masalah gangguan tidur? Kami akan menaip dalam tidur ke? Kahkahkah.”


Bermacam karenah staff dekat BHEP ni. Sporting yaww!



Babak Dua

“Puan, boleh saya tahu umur puan berapa?”


“Saya dah 55. Dah nak pencen dah.”


Setelah selesai membuat Phalen Test, untuk menguji simptom sindrom terowong karpus, gua bertanya,


“Puan ada rasa kebas kebas di hujung jari? Ada rasa sakit di pergelangan tangan tak?”


“Tak ada pula.”


“Ok ini bermaksud puan tak ada simptom simptomnya.”


“Tapi saya sampai sekarang tak boleh buat push ups. Saya hairan betul macam mana orang boleh buat push ups. Saya jogging boleh la. Tangan saya tak kuat la nk buat push ups.”



Omg! Gua yang muda bergetah lagi ni pun tak boleh nak buat push ups. Jogging satu round pun dah semput. Sumpah malu! Lepas ni gua berazam tahun baru nak jadi fit macam Olivia Wilde. Pehhh!


***


Seronok betul siap dapat makan tauhu goreng sedap serta dapat tilik tilik tarikh lahir. Memang staff staff dekat BHEP ni sporting semuanya!




4 comments:

Unknown said...

wiwit2.
shah muda bergetah.. :P

Aisyah said...

Hahaha....lawak nya diorng. Cuba ko check mana taw ko pon ada masalah apa tuh, terowong karpus??

Kakakah...(^^,)

Brader Black said...

Palapes xleh buat push up?
what the fish?

Melancholic Fool said...

muda.bergetah?.bluek...