Thursday, October 15, 2009

jangan percaya woi!

Ah sakit perut memang aku tak tahan-tahan lagi sudah. Aku baru nak letak kepala atas bantal bila masanya si Faizal Tahir muncul di belakang aku beserta bunyi 'poof' dan ade asap-asap sikit. Faizal Tahir pegang tangan aku bawa lari ke arah MPH Bookstore. Ada lagi seorang budak tarik tangan kiri aku. Mereka kata kita kena cepat. Sebelum fans Faizal Tahir sedar. Kami berlari dan teruskan berlari di dalam mall itu. Faizal Tahir ajak singgah Starbuck dulu mengeteh sepam dua. Aku akur. Tapi Faizal Tahir perlu menukar imej dahulu. Faizal Tahir tiba-tiba muncul semula dengan rambut kerinting-kerinting. Serupa afro pun ada. Aku cakap "I like!". Faizal Tahir senyum je.

Selesai mengeteh, tapi sebenarnya berat ke arah mengopi sebab aku minum Javachip, kami meneruskan pelarian kami. Faizal Tahir sekarang memakai cap. Agak hensem di situ dan jiwa raga bakul aku start mencair. Dah la lari-lari pegang tangan aku. Oh lupa nak bagitahu, budak kecil tadi tu adalah adik Faizal Tahir. Terlupa nak tanya nama sebab sibuk berlari. Mulutnya kepoh je berbicara. Layankan saja. Tiba-tiba aku berhenti. Semua berhenti. Aku pelik, kenapa berlari-lari? Nak menuju ke mana? Kenapa kena cepat? Kenapa aku kena ikut sekali?

Faizal Tahir dengan gaya kool menerangkan kepada aku satu persatu. Kami kena berlari untuk mengelak fans Faizal Tahir kerana ini urusan penting. Kami sebenarnya menuju ke sebuah private clinic untuk treatment Faizal Tahir. Untuk ke klinik ni kena tempuhi pelbagai ujian dan cabaran. Sebab tu klinik ni spesel sikit. Dan untuk soalan aku yang last tu, aku rasa macam tak percaya akan jawapannya.

" Eh you ni. You kan girlfriend I. You kenalah ikut sekali."

Berblushing juga muka aku, aku agak sajalah. Mana sempat nak tengok cermin bagai. Hati ni tak tahu lah berbunga sakan sudah. Rasa macam terbang terbang je. Badan jadi ringan. Bernafas bau wangi saja. Mata nampak semua bersinar-sinar sahaja. Oh lupa, lari tetap lari.

Kami masuk ke dalam MPH Bookstore. Macam-macam obstacle pula kena lalu. Ada monkey bar, ada yang gayut gayut macam tarzan tu, ada kena merangkak bawah kawad duri la. Ini macam nak pergi training FOMDEX la pula. Tak apa aku dah biasa. Faizal Tahir sentiasa memberi kata-kata semangat kepada aku. Memang betul-betul semangat lah apa lagi.

Sampai di penghujung, budak kecil itu tadi membuka satu pintu gergasi macam aku penah jumpa kat tadika perpaduan dulu tu. Besar betul pintu itu. Kuat juga tangan budak kecil tu ye. Sinaran cahaya yang menyilaukan pandangan kami semua begitu galak menerjah masuk. Mereka menarik lagi tangan aku. Di luar kelihatan ada sebuah tasik tenang. Di penghujung tasik itu ada sebuah cottage comel. Itu rupanya klinik istimewa itu. Kami melompat-lompat di atas kayu balak yang terapung-apung itu sambil mengimbangkan diri masing-masing. Ada dua tiga kali juga Faizal Tahir menyambut aku di kala aku hampir tergelincir. Oh, malunya!

Di pertengahan jalan aku terperasan sesuatu. Ada mata-mata berkelipan sedang memerhatikan kami. OMG! It's a crocodile! Eh bukan. Ada banyak! Aku dah menggelabah. Korang tau la kalau aku menggelabah macam mana kan. Serupa paria pun ada member aku cakap. Faizal Tahir tetap kool. Dia kata kita patah balik slow-slow supaya tak mengejutkan buaya buaya tu semua. Tiba-tiba banyaaaak sangat buaya semua datang ke arah kami. Semua dah perasan kami. Masing-masing air liur tengah meleleh-leleh. Melihat lauk tengah hari tengah terkedek-kedek berlari. Budak kecil tu rupa-rupanya dah sampai ke seberang sana. Pantas juga dia berlari. Aku tak ada toleh-toleh ke belakang lagi. Aku dah nampak pintu besar tadi makin hampir.

***

'Poof' bunyi itu di iringi cahaya terang menyilaukan mata. Faizal Tahir hilang. Klinik itu hilang. MPH hilang. Buaya semua hilang. Yang ada hanyalah bantal dan segulung selimut beserta peluh di dahi. Oh tidak. Cilakak! Mimpi je ke??

Inilah akibat tidur petang. Bangun je kepala ting tong.

2 comments:

kak lilin said...

tdo x basuh kaki...mengong...

nadada said...

akibat ponteng cls en azhar. konon je rase bahagia sbb ade bf kn.faizal tahir plak tu..bangun2 mst dalam hati kau terdetik, oh aku belum ada bf lagi.aku masih bermasaelah. kan kan??