Sunday, June 14, 2009

pakcik polis

Dari jauh kelihatan sebuah Nissan Xtrail warna putih ada tulisan 'POLIS' besar-besar datang menghampiri gerai. Aku tiba-tiba rasa tak tentu arah sambil tangan masih steady membungkus sos cicah (sambal). Tokei perasan.

"Yang kamu menggelabah semacam ni kenape? Ada buat salah ke?"

Aku menggeleng seraya tersengih. Seorang brader beruniform biru segak turun. Aku tengok banyak sangat paku atas bahu dia. Aku syak dia ni otai. Aku tunduk. Brader-brader beruniform putih adela dalam 2-3 orang join dari belakang brader otai tadi.

"Pisang goreng bagi RM3 kak.". Suaranya garau. Aku terus tunduk. Tokei dengan tangkas membungkus pisang goreng ke dalam plastik.

"Oops..oops!Cukup!Cukup!Banyak tu kak. Berapa ringgit tu?Saya mintak tiga ringgit je." Gaya brader otai tu macam nak soal siasat penjenayah.

"Ini baru dua ringgit dik. Mai nak tambah lagi seringgit."

"Cukup lah tu. Dekat tempat saya tiga ringgit bukan banyak ni.Ha..bagi ubi bulat ni dua ringgit. Lepas tu bagi air empat bungkus." Betul-betul berkaliber brader otai ni memberi arahan.

Tokei bagi isyarat matanya tu. Aku faham sangat lalu dengan tangkas aku membungkus air tebu sebanyak empat bungkus.

"Dah siap!" Aku serahkan kepada brader otai tapi yang menyambut adalah brader-brader kurang otai tadi. Sebaliknya, brader otai terus mencapai dua biji gelas kosong kat atas meja.
"Hah, kira semua sekali. Dengan gelas-gelas ni skali.'

Buat lawak pulak brader otai ni. "Aik, takkan gelas pun nak beli?" Aku dengan gaya nak berjenaka juga cuba mendapatkan kepastian.

"Kira saja lah. Saya mampu bayar semua sekali."

***

GGPM tidak menyediakan penjualan pinggan mangkuk. Harap maklum.

No comments: