Thursday, June 18, 2009

lastik

2008

Kepakaran tugas aku di gerai adalah membungkus dan membelah. Membungkus sos goreng pisang dan air. Membelah pisang-pisang. Oleh itu Tokei telah memberi watikah pelantikan tugas-tugas tersebut kepada aku.

Sedang pergelangan tangan aku rancak bergelek memusing-musingkan getah oren untuk membungkus sambal, tiba-tiba..

"Pap!"

Alamak terputus pulak dah. Dah la tengah ramai customer ni. Habislah lepas ni diorang tak impress dah dengan skill yang aku tayang-tayangkan selama ni. Anak mata aku menyoroti hasil terbangan getah tadi. Nak stopkan dah terlambat. Ape yang aku bole doakan adalah agar getah tu tidak mencederakan siapa-siapa.

***

Getah oren betul-betul landing baek punye kat dahi seorang customer yang sedang enak menjamah air tebu. Tersedak dia.

"Eh bang. Sorry sorry saya tak sengaja. Saya betul-betul mintak maaf!"

Tokei dah pegang perut gelak sakan. Member-member kepada customer tadi join club Tokei. Aku dah berape kali ruku' mintak maaf cara orang Jepun. Nak tutup muka, kotak tak ada pula.

"Tak apa. Tak apa. It's ok." Brader tu senyum. Kat dahi dia ade line merah. Pedih tu. Nasib baik brader tu cool. Kalau tak, mau berdrama pulak aku harini. Tokei dah bagi kad kuning dah tadi.

Esok dan hari-hari seterusnya brader tu datang lagi. Senyum tak lekang. Bila kontrak aku tamat, Tokei cerita kat aku yang brader tu asyik tanye pasal aku. Kene lastik pun berani lagi nak tanya pasal aku?

***

Lama dah tak nampak muka brader tu. Banyak lagi peristiwa memalukan antara aku dengan customer tapi ini la yang paling aku ingat. Adeke patut lastik customer?

2 comments:

Anonymous said...

"..Esok dan hari-hari seterusnya brader tu datang lagi. Senyum tak lekang. Bila kontrak aku tamat, Tokei cerita kat aku yang brader tu asyik tanye pasal aku. Kene lastik pun berani lagi nak tanya pasal aku?.."

ececece sbnrnye nk cter ader org minat kt ko kn?
hahahahah

<"chocolate" cake baker>

m.a.n.n.e.q.u.i.n said...

hahahah.oopss terkantui di situ. takde la.aku pelik kenapa dia nak tanya pasal aku lagi lepas kena lastik baik punye. hahah


haishhh..siapakah chocolate cakebaker ni?bak sket kek cekelat..bunyi macam marveles je..rasa belum tentu.hahaha ;p