Wednesday, March 30, 2011

seringgit



Scott dah lip lap lip lap tunjuk tanda dia dah nak mati kehausan. Gua mula lah panik. Selalunya kalau dah tinggal dua bar pun gua dah menggelabah habis. Inikan dah berkelip kelip. Macam mana gua boleh tak perasan pun gua tak pasti. Yang gua pasti, gua memang cuak habis. Kalau setakat tukar tayar, gua champion lagi. Tapi kalau dia mati tengah jalan, siapa nak tolong tolak Scott ni?

Gua pun mula memecut mencari petrol station. Malangnya petrol station dari tempat gua agak jauh juga. Gua tak peduli apa, terus pecut secara berhemah. Sampai je di situ, gua mula gagau sana sini cari duit. Dalam drawer, dalam dashboard, bawah seat, celah lipatan baju. Kumpul punya kumpul jumpa lah dalam sepuluh ringit. Phew, nasib ada.

Gua pun pergi lah ke kaunter nak bayar. Gua cakap kat kakak tu, pump number 6 sepuluh ringgit. Gua pun pass la duit lalu patah balik nak isi minyak.

Gua pull the trigger orang putih kata tapi dia punya slow memang kaw kaw! Apahal dah seminit pun baru masuk lima puluh sen? Gua sabar. Maybe pam ni slow sikit kot. Dah dua minit, baru lapan puluh sen. Hey, mula gua naik hairan. Tiba-tiba, pupp! Berhenti dah. Aik, takkan seringgit je dah jem pam ni?

Gua ketuk ketuk ala kadar, gua letak pam tu kat tempat dia balik, lepas tu gua angkat balik, gua try lagi. Tak keluar juga. Gua mula panas. Hari pula memang agak panas. Ketiak gua tak payah cakap lah dia punya lebat berhujan. Gua dengan cepat jalan menuju ke kaunter tadi.

"Kak, awat pump tu rosak ka?"

"Rosak? Eh, okay je ni adik."

"Awat dia masuk seringgit je kak? Saya duk try dari tadi tak boleh boleh pun."

"Eh, yeke? Awak bagi berapa tadi?"

"Sepuluh ringgit kak."

"Okay, nak balance. Sembilan ringgit."


Pelepoww!


Gua terajang cermin kaunter tu sedas! Okay part ni gua tipu je.






***





Gua pergi cakap baik baik dengan kakak tu. And then dia suruh gua pump balik lagi sembilan ringgit. Buat lawak pula dia!




1 comment:

Melancholic Fool said...

pelik gile akak tu, ade pernah ke org pam seringgit untuk kete...?