Wednesday, January 5, 2011

public phone 2


Banyak betul cerita masa gua balik Mencester. Sampai terlupa setengah. Ni gua nak kasi satu cerita. Hari tu mak gua suruh gua pergi kedai jahit nak jahit tepi tudung orang tempah kat mak gua. Gua dengan pantas dan tangkas terus grab kunci Kura Kura Putih sebab Scott tak ada road tax. Tanpa toleh kiri dan kanan gua terus menyusup masuk ke dalam kereta.

Gua teruskan perjalanan secara steady. Ah bawa laju laju pun bukan best nak round pekan Mencester ni. Pemanduan secara steady amatlah berbaloi baloi untuk tujuan mencuci mata gua ni. Tapi gua perasan suasana yang agak pelik. Jalan lengang. Sunyi saja. Orang tua lepak kedai kopi pun tak ramai. Budak budak sekolah baru nak naik pun tak ada meronda ronda main basikal. Mat rempit apatah lagi. Sepi.

Sampai di kedai jahit kegemaran mak gua, gua pun parking baik baik. Takkan parking kancil pun nak senget senget kot. Buat malu saja. Gua pandang ke kedai, automatik gua terus masuk gear reverse. Damn. Kedai tutup. Gua cuba ke kedai jahit kegemaran nombor dua mak gua. Jaraknya dalam 5km juga. Sekali lagi gua termencarut di dalam hati. Tutup juga. Macam mana gua nak kabor kat mak gua ni?

Gua seluk poket kanan, tak ada. Gua seluk poket kiri, tak ada. Gua cari dalam laci kecil bawah radio, tak ada juga. Gua cari dalam dashboard, masih lagi tak jumpa. Kali ni gua nekad. Gua tunduk cari bawah seat. Bling! Mata gua bersinar sinar tertancap pada satu benda bulat kecil. Jumpa!

Hati gua berasa amat teruja. Rasa macam nak melompat saja tapi control tetap control beb. Terima kasih wahai sepuluh sen. Lu memang penyelamat di saat gua memerlukan.

Langkah seterusnya, cari public phone la apa lagi! Kahkahkah.


***

Dah tau 01.01.2011 lagi mahu cari kedai. Memang tak dapat la. Lepas tu buat perangai bijak lagi dengan purse tak bawa, handphone tak bawa, duit syiling yang penuh poket pula tiba tiba kosong. Bijak bukan?


*Updated*


Gua tak tahu nak pakai public phone rupa rupanya. Menggelabah juga nak tekan tekan nombor.



2 comments:

Brader Black said...

Tak reti guna public phone?

kahkahkahkah!!
Pesen budak-budak baru nak naik.

Anonymous said...

haha. apabila kebiasaan menjadi bukan kebiasaan.