Monday, January 31, 2011

event kereta kecik



Ok gua mulakan cerita menarik ini dengan mukadimah yang sesuai. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua masyarakat sekalian.


Gua bangun awal pada pagi hari Ahad yang indah yang disertai dengan salji salji halus yang mula turun dari langit. Gua macam tak sangka juga gua bangun awal.

"Wow, gua bangun awal!", gua mula bersembang dengan kucing ni, gua secara rasmi menamakan beliau Cik Piah. Dah tak ada siapa kat rumah, sesi bersembang dengan Cik Piah mula mengambil tempat. Cik Piah ni pun satu, sikit pun dia tak bagi respon dengan apa yang gua kata. Dia buat hal dia je. Macam bercakap dengan kucing je!

Gua bangun awal bukan sebab apa, nak tutup kipas. Sejuk dia sampai bernafas pun keluar asap asap. Serius gua tipu. Sejurus selepas itu gua terus pakai baju bulu beruang lalu sambung tidur kembali. Ya, gua tipu lagi. Yang sebenarnya gua tak boleh sambung tidur lalu gua bangun, kemas katil, sapu bilik, makan koko krunch dengan susu stoberi lalu mandi. Ya, yang ni gua tak tipu.

Selepas selesai berkemas dan berbau harum, barulah selesa nak buat kerja. Gua sambung pencarian untuk kerja sekolah gua di enjin enjin pencarian terkemuka negara, Google, UPM Library, ScienceDirect dan sebagainya. Pehh dah macam nak tulis script ucapan rasmi gayanya ni.

Then, gua baru teringat. Ada member gua nak datang KL. Ada event kereta kecik katanya. Dia kata nak jumpa gua. Gua lantas mengesemes beliau untuk bertanyakan lokasi beliau. Cilakak. Ini dah betul betul karangan PMR Bahasa Melayu sudah ni!

Ok gua sambung balik. Din ajak gua pergi sekali event kereta kecik tu. Gua segan juga mula mula. Yela, gua haram tak tahu satu benda pasal kereta kereta ni. Yang gua tahu cek air, cek minyak hitam, hantar servis dan tukar tayar saja. Tak ke malu nak join event orang pro pro ni?

Oh tidak. Gua memang tak tahu malu. Gua lantas mengejoinkan diri gua dengan mereka. Ada tujuh orang semua dari JB. Yang gua tahu nama, Din, Timmy, Jimbo, Farid dan Ahmad. Yang lagi dua orang, gua segan nak bertanya. Pehh kucar kacir juga gua. Last last gua jadi batu kat seat co-pilot. Segan bai! Orang tanya sepuluh patah, gua jawab sepatah. Event dekat Wangsa Maju. Dari Serdang ke Wangsa Maju tu dalam hati gua gelabah tak tentu hala. Gua nak borak apa pun tak tahu. Gua ambil keputusan berdiam diri. Nasib baik depa ni sempoi saja. Gelak tak kira masa. Timmy memang menjadi bahan tetap untuk dibahan. Padan muka, siapa suruh cakap umur gua 39. Kahkahkah.

Sampai kat lokasi event, salji masih turun renyai renyai. Nasib baik gua dah biasa dengan kehidupan Mencester. Sejuk sikit apadehal beb. Gua tengok Timmy dah bersweater dah. Biasalah, orang South East Asia. Masuk ke dalam tempat event, gua mula ternganga. Serius ternganga. Event macam ni bukan event main main. Punyalah banyak kereta kecik pelbagai jenama dan saiz serta warna. Ok gua tak tahu nak explain pasal spec sebab gua tak tahu apa apa pasal kereta. Tapi gua tetap ternganga.


Tangkap curi ni. Malu pakai camera phone je. Ini baru sikit. Dekat row kiri kanan beratur lagi kereta kecik, workshop kecik, moto kecik, spanar kecik. Tu truck kecik pun ada. Van Bob Marley pun ada.


Yang paling legend, workshop. Pehh detail habis! Gua respek gila orang yang main scene kecik kecik ni. Penyabor, orang kata. Gua teramazing juga (teramazing?) dengan kerja tangan diorang ni. Art beb! Tangan gua dah menggigil gigil tahan nak sentuh kereta kereta tu. Nak sentuh tak berani. Takut ada cap jari. Mengamuk pula owner dia nanti. Gua terasa rugi sebab tak bawa camera. Tapi kalau bawa pun, memang gua tak keluarkan dari beg la. Segan kot. Otai otai photog semua ada di sekeliling.

Organizer event ni nama dia Ah Kit. Parents dia terbaik! Ramah sangat. Segala benda cerita kat gua. Gua pun dan dan nak cerita segala benda kat diorang. Yang paling buat gua rasa malu malu sikit bila Aunty Sylvia asyik cakap gua cantik. Sembang sikit, dia stop sebab nak cakap gua cantik. Kehkehkeh. (Caih perasan!)

Gua sambung perjalanan event gua dengan sesi bersembang dengan uncle and aunty. Kami berborak macam dah lama kenal. Punyalah peramah diorang ni. Gua mestilah tak nak kalah. Dan dan gua pandai peramah. Pasal hometown aunty kat Ipoh, pasal uncle and aunty pernah kerja di Lumut dulu, pasal anak anak aunty and uncle, pasal ibu ayah gua, pasal bisnes aunty and uncle, pasal Lin Dan menang, pasal nama gua start huruh S dan nama aunty pun start huruf S, pasal taik lalat gua, pasal awet muda aunty, pasal sekolah gua, pasal safety officer, pasal mechanical and electrical, sehinggalah ke pasal love life gua, semua terkeluar. Pehh, ramah bukan?

Makan minum toksah cakap. Sepanjang masa ada depan mata. Ada nasi lemak lah, nasi goreng lah, limau lah, kerepek lah, biskut raya lah air oren lah. Aunty siap pegang perut gua tanya lapar ke tak. Bapaklah malu, tak sempat nak cover buncit!

Tak habis di kedai, ke rumah pula kami menyambung event. Semua bergerak ke rumah Ah Kit sebab dia nak tunjuk special collection dia. Uncle awal awal lagi dah pesan,

"Jangan takut, ada dua anjing garang sikit saja."

Gua dah get ready. Nak takut apa, garang sikit saja. Sampai depan pagar, gua rasa nak cabut lari. Bukan main garang lagi kot anjing anjing dia. Gua baru ingat nak pat kepala depa tadi. Terus cancel. Jalan jauh jauh je. Nasib baik kena tied up. Kalau tak, sumpah gua takkan turun kereta.

Masuk saja bilik Ah Kit, rahang gua rasa nak tercabut jatuh tergolek golek atas lantai. Banyak gila collection kereta kecik. Gundam pun ada. Orang kecik pun ada. Besball bat pun ada. Pedang kayu pun ada. Hair dryer pun ada. Lampu lip lap lip lap disco pun ada. Bantal dolphin pun ada. Diorang estimate Ah Kit ni boleh jadi jutawan kalau jual semua collection dia tu. Yang rare pun banyak. Bagi gua semua rare, sebab gua tak tahu apa apa. Kehkehkeh. Gua terfikir juga, tak ke membazir main mainan kecik kecik ni? Lepas tu gua teringat kata kata Aunty Sylvia tadi,

"Lebih baik bagi dia main macam ni. Daripada membazir pergi pub tak tentu hala. Dia dapat ramai kawan lo main kereta kecik kecik ini."

Pehh! Betul juga tu. Banyak otai otai yang datang tadi. Gua tengok diorang main kereta kecik ni bukan calang calang. Penuh art kot! Gua kagum. Ah Kit juga ada buat demo polish (gua rasa) kereta. Sekali lagi gua ternganga.

Sebelum balik kami bergambar beramai ramai di rumah Ah Kit. Then terus drop gua kembali ke negeri UPM ni. Sebelum tu ada sesi temuramah dengan abang gad dulu (sekarang kena panggil abang gad).

"Bang, saya nak masuk dalam kolej boleh ke? Boleh tolong bukakan barrier gate tu tak?" Gua tanya.

"Ada banyak barang ke?" Dia tanya gua balik.

"Yup. Ada banyak barang dalam van ni." Gua menjawab.

"Banyak ke barang tu? Sampai satu van?" Dia cuba membuat lawak.

"A ah. Penuh satu van barang barang." Balas gua sambil buat buat gelak.

Kaching! Palang dibuka. Terer juga skill gua ni ye. Boleh praktikkan selalu. Habis perjalanan event gua hari ini. Sampai je kolej, gua menjadi seperti biasa lah, keseorangan. Nasib baik ada Cik Piah. Boleh juga buat cium cium. Esok gua nak bangun awal nak jadi student balik.



***


Terima kasih kawan kawan bawa gua event kereta kecik. Legend kot.











***


Updated :


Gua baru teringat, semalam masa tengah ralit tengok kereta kecik, gua perasan sesuatu. Gua terlupa zip seluar. Demmit! Dari bila gua tak zip pun gua tak tau. Harap harap tak ada orang lain perasan. Gua dan scene terlupa zip seluar memang tak dapat dipisahkan. Demm lagi sekali!








4 comments:

Redup Pemikiran said...

yang penting gua sampai juga depan rumah lu!keh keh keh

Anonymous said...

hahaha. yg updated tu. gua salu lupa zip seluar. >.<

Jang said...

kau lucah

safuraasali said...

zip. =.='