Tuesday, November 23, 2010

jatuh dan bangkit semula cepat cepat

Melangkah ke alam remaja ni memang mencabar. Perasaan memberontak, tidak yakin, ingin mencuba sesuatu yang baru serta pengaruh rakan sebaya amat memberi kesan yang mendalam dalam menghadapi liku-liku hidup seorang remaja. Kalau lu orang perasan, gua ada guna perkataan alam. Ini tiada apa apa kaitan dengan filem 2Alam okay.

Semasa menyusuri kehidupan seorang remaja juga kita perlu mencari identiti tersendiri dengan menggunakan kaedah eksperimentasi. Ada pelbagai gaya yang menjadi ikutan. Sebagai contoh; punk, skinhead, emo, nerd, computer geek, romeo, mat rempit, minah solehah ataupun keep low profile macam gua. Steady je.

Zaman remaja merupakan satu platform untuk kita membina kualiti diri di antara peringkat hidup kanak kanak dan dewasa. Perubahan hormon juga memainkan peranan penting dalam memanipulasikan mainan emosi. Didikan agama yang sewajarnya harus diambil perhatian yang sewajarnya oleh ibu bapa atau penjaga. Supaya para remaja tidak bercomolot di khalayak ramai, contohnya (berapa banyak contoh daa..).

Kehidupan remaja juga tidak boleh lari daripada pelbagai masalah. Contohnya masalah yang dari ketika kecil. Masalah yang tidak pernah selesai daripada kecil dan dibawa sehingga remaja. Sebagai contoh, masalah suka jatuh tangga. Masalah ini amat kronik apabila ia menjadi satu isu apabila gua meningkat remaja. Seperti sekarang ni, gua pantang nampak tangga, apatah lagi escalator. Suka sangat jatuh tangga apasal?





Sakit tau! Malu toksah cerita la..

2 comments:

Melancholic Fool said...

ape yg ko cube smpikan ni?

m.a.n.n.e.q.u.i.n said...

Aku baru lepas jatuh tangga. Itu je.