Wednesday, August 18, 2010

kamera muncung

Ok. Harini betul-betul buat aku sedih. Memang kalau sekali kena bidas dengan ibu memang tak boleh cakap apa dah. Duk sengap ja la tepi pintu.

Mukadimah aku memang tak berapa nak kaw. Aku dah plan lama sudah nak beli kamera muncung tuh. Sejak 2-3 tahun lepas lagi aku dah pandai pasang angan angan ni. Dua tahun lepas, masa aku sedang asyik mengemas rumah, aku terjumpa kamera muncung ayah aku yang terlalu rare modelnya. Aku punya eksaited jangan cakap, aku dok galas kamera tu ke hulu ke hilir buat macam curi curi ambil gambar orang. Ada seorang budak sekolah sedang tunggu bas kelihatan tersenyum-senyum ketika aku menghalakan muncung kamera ke arah dia. Klik. Aku tekan. Kasihan budak sekolah itu. Dan ramai lagi. Setiap customer yang datang gerai aku snap. Kasihan juga. Ada yang cuba untuk mengelak. Ada yang tersenyum simpul. Kasihan meraka. Semua terpedaya. Kamera itu memang tidak boleh berfungsi. Kasihan aku (sebenarnya).

Sejak hari itu, hari hari terdengar rengekan 'nak kamera' 'nak kamera' dari aku. Ibu macam biasa, sudah ready dengan jawapan dia. "Nanti nanti la akak." Tapi aku tatap merengek juga. Cuma kadang-kadang sengap sat sebab nak kat benda lain pulak.

Yang buat aku dok pikiaq balik pasai kamera ni bila budak kelas aku beli kamera hat stail muncung jugak. Perghh nak mengangis aku tengok aksi aksi dia dok shot sana sini. Lepas itu, Nado pulak bawak kamera muncung ayah dia punya. Menggigil kot aku nak pegang kamera tu. Lepas pada tu, aku start la ikat perut. Tahan nafsu shopping. Konon-konon nak kumpui duit la. Orang ajak pi sana sini semua aku ignore.

Tapi pagi ni betui betui buat aku sedih la. Aku call ibu nak tanya pasal surat. Alasan je tu. Lepas tu terus memulakan rengekan 'nak kamera' 'nak kamera'. Ibu cakap;

"Ibu dah tau. Ain dah habaq kat ibu pasai akak nak beli kamera tu. Dah tak dan dan sangat dah. Nanti-nanti la akak. Nanti ibu tanya ayah dulu. Simpan la dulu duit tu."

Ibu kata nanti lepas raya lah tengok balik kamera. Aku fikir kalau lepas raya mesti duit dah takdak. Takpa la..

Plan nak pergi usha kamera harini macam nak terbatal je. Tapi NizamSani suggest kedai kat aku. Rasa macam nak pi tengok la pulak. Kehkehkeh.

Ok. Sekali lagi aku bersedih la sekejap. Esok ok balik.


1 comment:

reza! said...

kamera muncung trendy lah!!
(walaupun hakikatnya gua pun ada satu,keh3)