Friday, October 29, 2010

macam mana nak kaya

Tengah sibuk sibuk belajar tentang Linear Regression, ANNOVA, Binary Logistic dan sebagainya tentang statistik, Prof. datang perlahan-lahan menghampiri meja gua. Laju tangan gua tutup window facebook dan buka window SPSS tadi.

Dalam otak tengah kucar kacir nak mencari alasan dan mengalak kena tanya. Gua mula tanya macam macam sebelum Prof tanya gua. Taktik tu taktik.

Gua ubah topik sebab gua tengok Prof pun macam nak lari tajuk saja. Tiba tiba dia tanya asal gua mana. Gua cakap la Lumut. Pehh boleh sama pula kampung halaman! Dia orang Segari. Gua balas balik tanya dia duduk mana sekarang ni. Dia jawab, Bandar Baru Bangi.

"Jangan main main. Bangi tu tempat elit. Sepuluh kali kau ludah, sembilan kena kepala professor. Kiri kanan rumah aku semua profesor."

Kahkahkah. Boleh tahan juga gaya Prof ni bersembang. Nama pun Profesor. Gua kembali ke jalan yang asal. Mendalami ilmu statistik kembali.

Usai sesi Regression, Prof sambung berhujah. Bukan di depan kelas. Tapi di sebelah gua. Pasal saham, Wall Street, bunuh diri, mati muda, eksiden, isra' mikraj, seluar jeans dan macam macam lagi.

"Aku kalau start ceramah tak boleh berhenti."

Gua layankan ceramah Prof ni. Seronok juga kadang kadang melayan idea dan pandangan berbeza ye idak?

Tapi gua tertarik dengan satu benda. Saham. Mata gua auto bling bling bila dengar tentang saham.

"Toksah la dok main saham. Haram tu." Sambil dia sambung dengan hujah hujah yang agak bernas juga.

Gua tak puas hati. Gua nak kaya. Gua nak hidup senang. Lalu gua lontarkan soalan terbaik kepada Prof.

"Then, macam mana nak kaya Prof?"




"Apa susah. Baca ayat seribu dinar. Sekali baca dapat seribu dinar. Kahkahkah!"



***


Prof, you are the best! Calit tangan sikit!

3 comments:

Amran Syah said...

sape prof. datan???

m.a.n.n.e.q.u.i.n said...

eleh gua salah eja sikit pun lu dah kucar kacir!


datang la datang!

Amran Syah said...

gua ingt ader prof baru.mane la gua tau, dah lame tinggal u.hahaha